人気ブログランキング | 話題のタグを見る

Go Jackets! - Georgia Tech Scheller College of Businessへの留学とその後

tomogt.exblog.jp
ブログトップ
2005年 11月 10日

Role Model - Louis Gerstner,Jr.

日本では明日からミシシッピーの工場見学をする予定の、日産CEOカルロス・ゴーンがビジネスリーダーのひとつのロールモデルのように崇められていますが、ビジネススクール生にとっては元IBM CEO/現Carlyle Group Chairmanのルイスガースナーがロールモデルとしては適当なのではないかと思います(B-Schoolに行ったのがちょっと早すぎるけど)。今読んでいるのが、彼の著書"Who Says Elephants Can't Dance?"。彼がIBMに就任するまでの苦悩と就任後の改革の道のりが口語調で綴られていて読みやすい本です。それにしても彼の経歴、経営のプロとしてやっておきたい内容をひととおりカバーしていて、キャリアプランの参考になります。まあ、こんなキャリアを歩む人も世の中数限られているのでしょうが。新卒から直でビジネススクールへ入学、McKinsey, AMEX, RJR Nabisco, IBM, Carlyleというキャリアの流れ...つまり、ビジネススクール→戦略コンサル→事業会社マネジャー→事業会社CEO→プライベートエクイティ...これはビジネススクール卒業後の教科書的なキャリアステップのひとつだと思います。まあ最後プライベートエクイティに行ったのは、多分、根がコンサル気質でひとつのことを長期間やるのに飽きたんじゃないかと勝手に推測していますが。はて真相は...

Louis V. Gerstner, Jr. joined The Carlyle Group in January 2003 as Chairman. Prior to joining Carlyle, Mr. Gerstner was Chairman of the Board of IBM Corporation from April 1993 until his retirement in December 2002. He served as Chief Executive Officer of IBM from 1993 until March 2002.
Prior to joining IBM, Mr. Gerstner served for four years as Chairman and Chief Executive Officer of RJR Nabisco, Inc. This was preceded by an 11-year career at American Express Company, where he was President of the parent company and Chairman and Chief Executive Officer of its largest subsidiary, American Express Travel Related Services Company. Prior to that, Mr. Gerstner was a Director of the management consulting firm of McKinsey & Co., Inc., which he joined in 1965.
Role Model - Louis Gerstner,Jr._c0001192_12465054.jpg


by tomo_gt | 2005-11-10 12:49


<< Nissan Plant Tour      武内のヤクルト入団が内定 大学... >>